« Terug naar zoekresultaten
Onderwijsinnovatie op basis van schoolgebonden onderzoek
Kun je je onderwijspraktijk nog verbeteren? Het aantal docenten dat vanuit een nieuwsgierige, onderzoekende houding wegen wil vinden om de praktijk inderdaad te verbeteren, neemt toe. Het gaat om onderzoek naar de concrete onderwijspraktijk op de eigen school. De resultaten van dit type onderzoek zijn gericht op directe aanpassing of verandering van het onderwijs. Op de website van AOS Midden-Brabant en West-Brabant, www.docentonderzoekbrabant.nl, is een overzicht van dit type onderzoek te vinden, waarbij aandacht wordt besteed aan diverse aspecten van het onderwijs.
Studenten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van lesmateriaal voor literatuuronderwijs Nederlands om een onderzoekende houding te stimuleren die leidt tot onderwijsinnovatie.
Docenten, die diverse voorbeelden van onderzoek laten zien:
Gezien de toename van dit type onderzoek gericht op onderwijsinnovatie zijn OMO-scholen bezig met het formuleren van een onderzoeksagenda met thema’s van onderzoek.
