In 2015 is een geactualiseerde gesprekscyclus gestart waaraan de volgende gespreksonderwerpen zijn toegevoegd:
De in 2012 geformuleerde ambitie en uitgangspunten met betrekking tot kennisdelen zijn nog onveranderd van kracht.
Vanaf 2012 is binnen de vereniging op diverse manieren actie ondernomen om de vorming van duurzame kennisnetwerken, met name van docenten, te bevorderen
In september 2016 heeft de Open Universiteit de eindrapportage opgeleverd van het onderzoek naar kennisdeling en kennisnetwerken binnen vereniging OMO.
DNO is het netwerk van zo’n 80 directeuren en directieleden binnen de vereniging.
OMO2 is het netwerk voor het middenmanagement binnen de vereniging.
De Meesterlijke Ontmoetingen hebben tot doel kennisdeling binnen de vereniging te bevorderen.
OMO heeft drie Academische Opleidingsscholen (AOS’en).
De academische opleidingsscholen van de vereniging hebben een platform ingericht voor kennisdisseminatie van schoolgebonden onderzoek door docenten: www.script-onderzoek.nl.
Leraren kunnen van het ministerie van OCW een beurs krijgen voor promotieonderzoek. De aanname is dat een groter aantal gepromoveerde leraren voor de klas de kwaliteit van het onderwijs verhoogt.