Kennisdelen

De in 2012 geformuleerde ambitie en uitgangspunten met betrekking tot kennisdelen zijn nog onveranderd van kracht. Ook in Koers 2023 is weer de expliciete ambitie verwoord dat het willen leren van en met elkaar als een rode draad door ons dagelijks werk loopt.

Ambitie

Als je bij een OMO-school werkt, word je gestimuleerd om je professionaliteit doorlopend verder te ontwikkelen. Dat kan op allerlei manieren: langs de formele weg door het volgen van opleidingen en trainingen, maar juist ook via informeel leren van en met elkaar, kennis delen en samen nieuwe kennis ontwikkelen. In onze kennisintensieve organisatie, met bijna 7000 hoogopgeleide professionals, maken we zo maximaal gebruik van elkaars kennis en ervaringen. Om inspiratie op te doen, en ook omdat niet op elke school steeds opnieuw het wiel uitgevonden hoeft te worden.

Uitgangspunten hierbij zijn dat kennis delen en ontwikkelen vanuit intrinsieke motivatie en eigen leervragen het meest effectief is. Kennis delen is niet iets dat je ‘ernaast’ doet, maar dat als een rode draad door het dagelijks werk zou moeten lopen. Informeel leren kan zo goed gecombineerd worden met de uren voor de klas. Kennis delen en ontwikkelen past binnen de uren voor deskundigheidsbevordering.