Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
« Terug naar zoekresultaten

Onderwijsinnovatie op basis van schoolgebonden onderzoek

Kun je je onderwijspraktijk nog verbeteren? Het aantal docenten dat vanuit een nieuwsgierige, onderzoekende houding wegen wil vinden om de praktijk inderdaad te verbeteren, neemt toe. Het gaat om onderzoek naar de concrete onderwijspraktijk op de eigen school. De resultaten van dit type onderzoek zijn gericht op directe aanpassing of verandering van het onderwijs. Op de website van AOS Midden-Brabant en West-Brabant, www.docentonderzoekbrabant.nl, is een overzicht van dit type onderzoek te vinden, waarbij aandacht wordt besteed aan diverse aspecten van het onderwijs.

  • Leerlingen, bijvoorbeeld:

    • wetenschapslessen voor excellente leerlingen waarin zij onderzoek leren doen;

    • onderzoek naar leerparticipatie van leerlingen.

  • Studenten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van lesmateriaal voor literatuuronderwijs Nederlands om een onderzoekende houding te stimuleren die leidt tot onderwijsinnovatie.

  • Docenten, die diverse voorbeelden van onderzoek laten zien:

Gezien de toename van dit type onderzoek gericht op onderwijsinnovatie zijn OMO-scholen bezig met het formuleren van een onderzoeksagenda met thema’s van onderzoek.

pagina opties

Mijn OMO verslag (0)