Herschikking, samenwerking, fusie en overname

Helmond

Praktijkschool Helmond en OMO Scholengroep Helmond waren al geruime tijd met elkaar in gesprek om tot een bestuurlijke fusie ofwel bestuursoverdracht te komen. Eind 2015 is definitief besloten om over te gaan tot een bestuurlijke fusie. De feitelijke overdracht heeft op 1 april 2016 plaatsgevonden. Praktijkschool Helmond is daarmee onderdeel geworden van OMO Scholengroep Helmond. Hierdoor wordt het praktijkonderwijsaanbod in Helmond gewaarborgd.

Roosendaal

De krimp in de regio Roosendaal heeft een terugloop van het aantal havo- en vwo-leerlingen tot gevolg. Naar aanleiding daarvan is OMO SG Tongerlo met de betrokken partijen een traject gestart om te komen tot het samengaan van de afdelingen havo en vwo (inclusief gymnasium) van het Gertrudiscollege en het Norbertuscollege. De instemming van de Medezeggenschapsraad is in 2016 verkregen. In 2017 zal dit traject verder uitgewerkt worden en resulteren in het Norbertus Gertrudis Lyceum aan de Lyceumlaan en de Norbertus Gertrudis Mavo aan de Vincentiusstraat.

’s-Hertogenbosch

Na het onderzoeken van verschillende opties is eind 2016 duidelijk geworden dat het Jeroen Bosch College op termijn samen met het Rodenborch-College op één locatie nieuwbouw gaat betrekken, aan de Groote Vliet in Rosmalen. Dit betekent dat het pand aan de Rompertsebaan wordt verlaten. De komende tijd worden de plannen verder uitgewerkt.

Overige

In de regio’s Land van Cuijk en Bergen op Zoom worden gesprekken gevoerd en afspraken gemaakt met schoolbesturen en plaatselijke overheden op basis van de huidige demografische ontwikkelingen.