Goed onderwijs bieden

Om te zorgen dat we goed onderwijs bieden en blijven bieden is kwaliteitsontwikkeling van belang. We voeren voortdurend binnen de vereniging, op alle niveaus, het gesprek over kwaliteit op basis van waarden, visie en doelstellingen. Vragen als ‘waartoe doen we wat we doen, wat zijn onze doelen, hebben we bereikt wat we wilden bereiken en/of verdient het proces nog bijsturing’ worden regelmatig gesteld. Zo blijven we scherp. Voor het voeren van dit gesprek maken we gebruik van onderwijsgegevens, zoals onderwijsresultaten, maar ook resultaten van tevredenheidsonderzoeken. Daarnaast ontwikkelen we een instrument om de dialoog, verantwoording en onderwijsontwikkeling te versterken.

Binnen de hele vereniging leeft de wens de kwaliteitsontwikkeling verder te versterken. Daarnaast wordt, gezien het nieuwe inspectiekader, de verantwoording op onderwijsresultaten en –proces door het bestuur steeds belangrijker. Ter ondersteuning van onze ambities om van elkaar te blijven leren is in 2016 gestart met het ontwerpen van een ontwikkelkader (= werktitel) voor het onderwijs. Het jaagt het gesprek op diverse niveaus aan vanuit zeven pijlers:

• een gedeelde visie vertaald naar concreet beleid/doelstellingen

• effectief leiderschap binnen de school

• goed onderwijs binnen een veilige leer- en leergemeenschap

• dragend HRM-beleid

• verbeteringsgerichtheid vanuit collectief en individueel lerend vermogen

• betrokkenheid van en verantwoording naar externe stakeholders

• bedrijfsvoering op orde.

Het ontwikkelkader, samen met de ruim beschikbare kwantitatieve informatie, gaat ons de komende jaren helpen bij het werken aan en doorlopend verder verbeteren van de onderwijskwaliteit.