Kwadrant Scholengroep – Cambreur College

www.kwadrant-sgr.nl
rector: Titus Frankemölle
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

• Hanze College, Oosterhout

• Cambreur College, Dongen

De omvorming van een horizontaal georganiseerde scholengemeenschap naar een verticale opzet in vier afdelingen binnen drie gebouwen kreeg vorm. Nieuwe verticale teams werden geformeerd. Zij kozen letterlijk en figuurlijk hun eigen kleur, hun eigen slogan en vulden deze met bij de doelgroep passende inhoud. Het vmbo ontwikkelde een programma waarin de praktijk in de directe omgeving en de theorie verweven zijn. De mavo wil, naast de altijd prima resultaten, meer focus op aantrekkelijke lessen en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. ‘Denken en doen’ is de slogan van de havo en dit wordt in onderwijs en buitenlesactiviteiten vorm gegeven. Het vwo profileerde zich met een uitgebreid excellentieprogramma en een sterke internationale oriëntatie. Het Junior College ging zijn laatste jaar in, de mavo nam zijn intrek in dit gebouw.

De uitslag van een imago-onderzoek onderstreepte deze ontwikkeling: de vier afdelingen moesten zich duidelijk en zelfbewust profileren. In nieuwe presentaties ontvouwde de school de plannen aan het basisonderwijs, aan ouders en toekomstige leerlingen en benadrukte de school de kernwaarden kwaliteit, sfeer en actief. Het Cambreur College is trots op het prima resultaat van het werktevredenheidsonderzoek.

Op eigen initiatief werden de havo- en de vwo-afdelingen doorgelicht in een VO-traject ’Ambitieus leerklimaat‘. Men ziet meer dan voldoende potentie, krachtige docenten en een goede werksfeer. De ontwikkelpunten voor komend jaar zijn helder: meer activerende didactiek en differentiatie. Uit de visitatie van Havisten Competent (HACO) blijkt dat de school, in vergelijking met andere scholen, al een heel eind op weg is. En tot slot: de kanttekeningen bij de TTO-visitatie hebben ertoe geleid dat de landelijke standaard is aangepast en de school zich TTO-seniorschool mag noemen. Het eerste T-havo-examen is in 2017.