Kwadrant Scholengroep – Hanze College

www.kwadrant-sgr.nl
rector: Titus Frankemölle
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

• Hanze College, Oosterhout

• Cambreur College, Dongen

Het Hanze College mocht in 2016 weer rekenen op groeiende belangstelling. De school startte definitief met de nieuwe eindexamenprogramma’s voor de beroepsvoorbereidende vakken en biedt zes van de tien profielen aan.

Voor het derde jaar op rij ontving het Hanze College nieuwe en jonge docenten waardoor andere ideeën en technologieën de school inkomen. De school zette een laptopkar in, een tweetal nieuwe docenten ging aan de slag met de ‘Scrum op school methode’. Dit heeft geleid tot een didactisch hulpmiddel dat bijdraagt aan de samenwerking tussen leerlingen en aan de differentiatie binnen een klas. Andere docenten startten een huiswerkklas en de sociale media kregen structureel aandacht in het onderwijsaanbod.

Techniek en Ontwerpen kreeg definitief een plaats op de lessentabel van de onderbouw. De methode Qompaz ondersteunt de ontwikkeling van Praktische Sector Oriëntatie (PSO) en de Keuzewerktijd (KWT) naar een LOB-leerlijn.

De Stichting Vrienden van het Hanze College bestond vijf jaar. Het Hanze College ontving, vanwege de nieuwe eindexamenprogramma’s, cadeaus van de stichting: oefenzonnepanelen, een snijplotter en rijdend materieel voor het profiel mobiliteit en transport.

Voor leerlingen die het niet redden in de reguliere lessen is Time-in in het leven geroepen. In een kleine setting kunnen ze, met begeleiding, doorwerken aan de leerstof. Hierdoor worden achterstanden voorkomen en krijgen de leerling, de docent en de rest van de klas even rust.

De docenten ontwikkelden zich vanuit de vijf rollen van docent en door het contact met een groeiend aantal studenten uit de AOS-en. Deze vijf rollen zijn:

• De leraar als gastheer

• De leraar als presentator

• De leraar als didacticus

• De leraar als pedagoog

• De leraar als afsluiter

Het thema ‘Oog voor talent‘, ontstaan vanuit een kunstwerk in de school gemaakt door de leerlingen en het personeel, vormde de basis voor een nieuwe huisstijl en voor de vormgeving van de nieuwe website.