2College Jozefmavo

www.2college.nl
rector: Ad Poulisse
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

• 2College Durendael, Oisterwijk

• 2College Cobbenhagenlyceum, Tilburg

• 2College Cobbenhagenmavo, Tilburg

• 2College Ruivenmavo, Berkel-Enschot

• 2College Jozefmavo, Tilburg

• 2College Vluchtelingen, Oisterwijk

Het motto van 2College is: de wind kun je niet veranderen, maar de koers bepaal je zelf. Het onderwijs van 2College is gericht op het actief en zelfstandig leren van leerlingen. Er wordt gezocht naar een balans tussen onderwijs gericht op het halen van een diploma en persoonlijkheidsvorming. Al de vestigingen gaan uit van de collectieve ambitie van 2College.

2College biedt naast het reguliere programma ook extra mogelijkheden. Elke leerling heeft de mogelijkheid om, op welke afdeling dan ook, in extra vakken onderwijs te volgen. Het technasium op het Cobbenhagenlyceum, de enige in de regio Tilburg, ontwikkelt zich goed. Op Durendael is, in een plusprogramma voor alle vwo-leerlingen, ruim aandacht voor de ontwikkeling van academische vaardigheden. Op Durendael én Cobbenhagenlyceum zijn twee bloeiende afdelingen met tweetalig onderwijs en het international baccalaureate-programma. LWOO is mogelijk op Durendael, Ruiven en de Jozefmavo. Wat betreft het vluchtelingenonderwijs was 2College genoodzaakt de pas geopende locatie Tilburg in september 2016 alweer te sluiten. Dit als gevolg van een sterke plotselinge afname van het aantal leerlingen, na de explosieve stijging in 2015. Alles bij elkaar heeft 2College een rijk aanbod voor de leerlingen, ook cultureel. Zij worden voortdurend uitgenodigd om geboden kansen te grijpen.

2College is mede kartrekker van de academische opleidingsschool Midden-Brabant. De school participeert in leerateliers en de medewerkers participeren in diverse landelijke en regionale netwerken, vakinhoudelijk of anderszins.

In de afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in het verbeteren van de gebouwen en in de verbetering van de ICT-faciliteiten voor de in totaal 3700 leerlingen. De Jozefmavo is in de zomer van 2016 begonnen met nieuwbouw naast het Theresialyceum en hoopt het nieuwe schoolgebouw in de zomervakantie van 2017 te betrekken.